כעת אני אסקור כמה מצבים שבהם יש היתר לכבות שרפה בשבת או להציל ביום שבת חפצים מידי נזקי השרפה. לכתחילה מומלץ להשתמש בגלאי עשן – שלא נצטרך להתמודד עם שרפות
כיבוי לחולה שיש בו סכנה
מותר לכבות נר לחולה שיש בו סכנה כדי שיוכל להירדם (הפרי מגדים והמשנה ברורה מוסיפים שאפילו בספק סכנה ניתן להקל) והמשנה ברורה מסייג שכל ההיתר זה בתנאי שאין פתרון אחר.
הצלת חפצים מדלקה
כאשר פורצת שרפה מותר לבני הבית להציל מזון בכמות שתספיק לסעודות השבת שנותרו לקיים. אבל לשכנים מותר להציל כל מה שריצו. וכן מותר להציל כלי תשמישו הצריכים לו לאותו היום. השולחן ערוך סובר שכל ההיתרים שנאמרו הם רק לחצר מעורבת ויש מקלים שניתן להציל אף לחצר שאינה מעורבת (רמ”א, אליה רבה, הלבוש והגאון רבי זלמן מייסד חסידות חב”ד)
גרימת כיבוי לשעון שבת לפי שיטת הילקוט יוסף
אם לפני כניסת שבת הרכיבו שעון שבת שמחובר למנורה. אם כעת השעון מכוון על כיבוי, מותר לשנות את שיני השעון בכדי לגרום לו להמשיך להיות כבוי. אם כעת השעון כבוי, אסור להקדים את הכיבוי, אך ניתן בשעת הדחק להקדים את כיבוי הנורה בתנאי שהפעולה לא תגרום חס וחלילה לכיבוי מיידי. אך כל הנאמר זה לשיטת הילקוט יוסף שהוא משתייך בסוגיה זו למחנה של המקלים.