אורגני

מצוות התלויות בארץ,בריאות, הלכה, איכות הסביבה, טבע, תכלת

אבקת חלב נכרי וצבעי מאכל

השארת תגובה

רואים מדבריו של הילקוט יוסף בנושא אבקת חלב נכרי שהוא מתיר זאת. אמנם הוא כותב שיש מידת חסידות להימנע אבל נראה מפשט דבריו שהוא מתיר לכתחילה (ואם לא לכתחילה אז בכל אופן בדיעבד הוא ודאי מתיר). גם הרב דב ליאור והרב יעקב אריאל מתירים אבקת חלב נכרי. שבט הלוי כותב שנראה מדברי החזון איש להתיר לכתחילה, אך הוא סייג את הדברים וכתב שאנחנו בהנהגה מחמירים, שאלתי רב עיר למה הכוונה של דברי שבט הלוי, הוא אמר לי שכוונתו שבשעת הדחק קטן מותר לאכול. אך מן הצד השני הרב שטרנבוך סובר שהחזון איש התיר רק בדיעבד, ורואים שדעת הרב שטרנבוך לאסור.

מכל המקורות הללו רואים שזה לא עד כדי כך נורא אבקת חלב נכרי. נייח שנשאל דתיים את השאלה הבאה : אם ביום שבת אתה נקלעת למקום שבו אין לך לחמניות כשרות למהדרין, רק לחמניות שכל הרכיבים שלהם כשרים למהדרין חוץ מזה שמעורבב בתוכם אבקת חלב נכרי, מה תעשה?. אחד יאמר שישאל רב, אחד ישיב שהוא ימנע מלאכול את הלחמניות (למרות שיש חיוב הלכתי לכתחילה לאכול פת בשבת), אחד יגיב שאינו יודע מה יעשה ויהיה מי שיענה שזו שאלה קשה ואין לו תשובה. לי נראה פשוט שבזה מצב לא רק שמותר לאכול את הלחמניות אלא יש אפילו חיוב לאכול אותם (אך כמובן שדברי אינם פסק הלכה ויש לשאול רב בכל מקרה ומקרה, אולי אם אכילת הלחמניות יגרום לתסכול יש יותר מקום להימנע מלאכול אותם כדי לא להיות בצער בשבת), כי כפי שנכתב להלן, אפילו אם נאסר אבקת חלב נכרי, הרי שבשעת הדחק הדבר מותר. ומן הצד השני יש חיוב לכתחילה לאכול פת בשבת.

הרצון להימנע מאבקת חלב נכרי זה רצון מבורך שנובע מיראת שמיים, אך את אותו הרצון אנו יכולים לתרגם גם לעניינים אחרים. גם לגבי צבעי מאכל שמזיקים לבריאות (שנמצאים בין היתר במשקאות קלים) בהחלט ניתן לומר שזה מותר לכתחילה (שהרי משרד הבריאות מאשר) ומי שרוצה להקל יש לו בהחלט על מה שיסמוך. הרב זלמן מלמד נשאל אודות "שתיית קוקה קולה, קפה תה ושאר מיני ממכרים למיניהם" ותשובת הרב : “לשתות כמויות קטנות את המשקאות שהזכרת אין בהם סכנה ועל כן אינם אסורים הם אינם ממכרים לרוב האנשים. ומי שמגזים בהם ומתמכר אליהם אכן עובר באיסור.” וכן הרב אריאל פריש כתב על כך שארגוני כשרות נותנים כשרות לצבעי מאכל לא בריאים : “על אלה אני בוכיה , עיני עינ יורדה מים …”. אך מן הצד השני כתב הרב דב ליאור שרבנים לא צריכים לעסוק בפן הבריאותי ועליהם להשאיר את המלאכה למשרד הבריאות.

הרבי מלובביץ אומר שיש לברוח ממאה שערים של היתר כדי לא להיכנס לשער אחד של איסור. לי נראה שאם הולכים לאורו ראוי (אך לא חובה) ליישם את הכלל הזה גם בצבעי מאכל ולא רק כאשר דנים על אבקת חלב נכרי.

מודעות פרסומת

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s