אורגני

מצוות התלויות בארץ,בריאות, הלכה, איכות הסביבה, טבע, תכלת

האיסור לקנות פרי מורכב

השארת תגובה

יותר מתשעים אחוז מהאגסים שאנו אוכלים עוברים כלאי הרכבה אסורים. מבואר בפוסקים שכלאי הרכבה אסורים לא אוסרים את הפרי באכילה, למרות שמי שביצע את הכלאים עובר איסור. אם כן הפרי מותר באכילה.

אבל השאלה היותר קשה האם מותר לקנות את הפרי. הרי שחלק ניכר מהחקלאים של מדינת ישראל הם יהודים (ואסור ליהודי לומר לגוי שיעשה עבורו כלאי הרכבה) ועל ידי קניה של פרי מורכב היהודי תומך בעוברי עבירה. כיום המנהג להקל, אבל מה הסיבה למנהג הזה? מה הם הסיבות להקל?

לא ראיתי סיבה מפורשת בפוסקים ואני מודה שגם לא חקרתי את הנושא מספיק לעומק. יתכן שפוסקים יאמרו שלנו אין סמכות לגזור גזירות מדעת עצמנו ולאסור קניה, אך התשובה הזו לא מניחה את הדעת לגמרי, מכוון שעדיין יש אולי מידת חסידות להימנע מלהחטיא יהודים, ועוד שיש פוסקים שסוברים שלנו יש סמכות לגזור גזירות מדעת עצמינו.

לכן, אולי ניתן לומר שיש סיבות רוחניות שגורמות לנו בתת מודע להקל (הסיבות שאני אכתוב לא ראיתי מפורשות בפוסקים). השיקולים נובעים מכך שהחמרה בעניין תפגע בהתיישבות היהודית, ולכן קניה של אגס זה מצד אחד לתמוך בכלאי הרכבה אסורים אבל מצד שני זה גם לתמוך בחקלאים שמקיימים מצוות ישוב הארץ. אולי החיוניות של אגסים ופרות טבעיים לבריאות מהוויים סניף קטן להקל. יתכן שאלו גזרות קשות מדי על הציבור לאסור קניה של פרות מסוימים. ראיתי פוסק שכותב שכלאי הרכבה לא אוסרים את הפרי באכילה מכוון שהכלאים נעשים בשביל מטרה חיונית והיא יצירת מזון. בנוסף לכך, החמרה בנידון תגרור קניה של מזון ממדינות אחרות במקום השקעה בחקלאות המקומית ויש הלכה שבצרכנות יש להעדיף קניה מיהודי. נראה שכל הסיבות הללו, אינם סיבות "דתיות” במיוחד.

מודעות פרסומת

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s