אורגני

מצוות התלויות בארץ,בריאות, הלכה, איכות הסביבה, טבע, תכלת

מים מול משקה קל

השארת תגובה

בגמרא בכמה מקומות כתוב שמותר לעשות דברים מסוימים שמזיקים לבריאות או שמסכנים את הבריאות, וכל זאת בטענה "שומר פתאים ה'”. לעומת זאת במקומות אחרים כתוב בכמה הקשרים שאסור לאדם לעשות פעולות שמזיקות לבריאות וזאת בשם הטענה "חמורה סכנה מאיסור”.


אם כן נראה שיש כאן סתירה, האם מותר או אסור לעשות פעולות שמזיקות לבריאות?. התשובה היא שמכוון שהיהדות היא דת מורכבת אז ישנם מצבים שבהם מותר ואף חובה לסכן את הבריאות, כך למשל חייל קרבי לא יכול להיפטר מפעולה מסוכנת בעורף האויב בטענה שזה מסוכן. אדרבה, כאן קיימת החובה לסכן את הבריאות למען עם ישראל. לעומת זאת ישנם מצבים אחרים שיש איסור לגרום לנזק עצמי.
בספר הקדוש "חיים ללא עישון” נראה שאבן הבוחן מתי מותר ומתי אסור להזיק לבריאות נעוץ בשאלה מה היא מידת הצורך. לכן מכוון שבעישון אין צורך של מצווה, ולא צורך רפואי ולא צורך של פרנסה, לכן העישון אסור והוא בגדר של "חמורה סכנה מאיסור”. ואכן באותו הספר מובאים דעותיהם של גדולי הדור שיצאו נחרצות נגד העישון. לעומת זאת, כאשר אדם אוכל לארוחת בוקר לחם שמכיל חומר משמר, אז מכוון שיש צורך מהותי לאכול לחם בוקר, ואפילו יש הלכה בשולחן ערוך שטוב לאכול לחם בבוקר. ועוד, שניתן לומר שחומר משמר זה דבר בריא מכוון שהוא מונע מהלחם להתקלקל, הרי שלחם מקולקל מזיק לבריאות יותר מחומר משמר. אז לגבי לחם שמכיל חומר משמר בהחלט ניתן לומר "שומר פתאים ה'”.
ניתן לעשות חלוקה נוספת, והיא מידת הנזק. לכן מכוון שעישון סיגריות גורם לנזק בריאותי חמור יותר מאשר חומר משמר, לכן על חומר משמר ניתן לומר "שומר פתאים ה'”, ועל סיגריות "חמורה סכנה מאיסור”.
ניתן גם לעשות חלוקה נוספת בין לחם עם חומר משמר לסיגריה, כאשר אדם אוכל לחם המטרה שלו היא לספוג את הרכיבים התזונתיים שבחיטה, ורק כדרך אגב הגוף סופג חומר משמר. לעומת זאת בסיגריה המטרה היא מלכתחילה להזין את הגוף ברעלים. הרעיון הזה דומה בעקרון לכלל בהלכות כשרות שאסור לכתחילה לזרוק לתוך סיר רכיב לא כשר (אפילו אם הרכיב בטל בשישים), אבל אם הרכיב נזרק בטעות (והוא בטל בשישים) – התערובת מותרת. לכן גם מאכלים שונים שמזיקים לבריאות הם דומים בעקרון שלהם ללחם, בהרבה מוצרים יש רכיבים שמזיקים לבריאות, אבל מטרת האכילה היא להשביע.
אם כן, כאשר דנים האם הלכתית מותר לשתות שתייה שמכילה סוכר, הרי התשובה היא שוודאי שמותר, אני לא ראיתי רב שכותב שאסור לשתות משקאות קלים, ואכן המנהג להקל. אך בפנימיות של הדבר, אין הבדל גדול בין סיגריה למשקה קל. שניהם דברים שניתן לנהל חיים נורמליים גם בלעדיהם ושניהם מזיקים לבריאות. ההבדל היחידי הוא רמת הנזק, שהרי ללא ספק סיגריות מזיקות לבריאות הרבה יותר ממשקאות ממותקים.
מי שרוצה לברוח מהאיסור כמטווחי קשת, יתקין מערכת מיני בר לבית, ויסתלק מן הספק. למרות שיש להדגיש שנית, שללא ספק מותר לכתחילה לשתות שתייה ממותקת.

מודעות פרסומת

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

w

מתחבר ל-%s