אורגני

מצוות התלויות בארץ,בריאות, הלכה, איכות הסביבה, טבע, תכלת

נשים, הלכות ועישון

השארת תגובה

כל גדולי ישראל מסכימים שנשים פטורות מלימוד תורה ולכן אם אישה לומדת תורה היא לא מקיימת מצווה, חד וחלק. זה נלמד מהפסוק ולמדתם את בניכם, גדולי ישראל דורשים בניכם ולא בנותיכם.


יש הלכה בשולחן ערוך שנשים מברכות ברכות התורה. ברכות התורה הם חלק מברכות השחר שמברכים על כך שזכינו ללמוד תורה. הרבה פרשנים של השולחן ערוך (משנה ברורה, מגן אברהם ועוד)  מפרשים שהסיבה שנשים חייבות לברך ברכות התורה נובע מכך שהן חייבות ללמוד הלכות שרלוונטיות לנשים, ואכן מצאתי עשרה פוסקים מגדולי ישראל שסוברים שנשים חייבות ללמוד הלכות שרלוונטיות לנשים.
מכל הנאמר עולה שנשים אמנם פטורות מלימוד תורה אבל מסברה חייבות בלימוד הלכות שרלוונטיות לנשים. עולה מכל זה שלנשים יש חלק עצום בתורה, כל הלכות שבת, תפילות, ברכות, ריבית, נידה, כשרות ועוד הרבה. זה כמות עצומה של חומר ללמוד שבעצם גם אם האישה תלמד כל חיה היא לא תספיק לכסות את כל הכמות העצומה הזו של החומר.
אך תמיד הבנתי שהחובה שנשים לומדות הלכות זה לא מצד חובת לימוד תורה אלא משיקולים טכניים, ללמוד הלכות שבת על מנת לא לחלל שבת, ללמוד הלכות ברכות על מנת שתוכל לדעת מה מברכים על כל מאכל.
אך ממש לאחרונה הספר משמרת חיים האיר את עיני. כאמור הסיבה המרכזית שבגללה נשים מברכות ברכות התורה זה עקב לימוד ההלכות, כך למשל כותב הבית חדש : “דנשים שייכות בדברי תורה כשלומדות מצות הצריכות לה” . והספר מנחת חינוך מקשה על דברי השולחן ערוך : “דבר זה צריך עיון כיון דאינם חייבים במצות לימוד התורה למה חייבים אף על פי שצריכים ללמוד הדינים עיין שם מכל מקום לא בתורת מצות לימוד התורה חייבים רק שידעו הדינים שלהם”. ואם כן קושיית המנחת חינוך זה שנשים לא חייבות ללמוד הלכות על מנת לקיים מצוות תלמוד תורה אלא על משיקולים טכניים – ליישם את ההלכה. ולכן לפי שיטת המנחת חינוך אם אישה לומדת הלכות ברכות היא לא מקיימת מצוות לימוד תורה, היא לומדת רק משיקולים טכניים – שתדע מה לברך. אך המשמרת חיים מביא סברה שנודף ממנה ריח גן עדן : “דאף דנתמעטו נשים ממצות לימוד התורה מקרא דולמדתם אותם את בניכם ולא בנותיכם, מכל מקום כיון דמסברה חייבות ללמוד דיניהם, אמרינן דמיעוט הקרא הוא רק על תורה שאינה לימוד דיניהם, אבל מתורה של לימוד דיניהם לא נתמעטו, ואם כן חייבות ללמוד דיניהם משום מצות תלמוד תורה, ולא רק משום הכשר בעלמא כדי שיוכלו לקיים דיניהם כמו שלמד המנחת חינוך, דעל זה בודאי לא היו מברכין כמו שאין מברכין על כל הכשר מצוה, אלא חייבות משום מצות לימוד התורה דמתורה זו לא נתמעטו, וכיון שמצות תלמוד תורה הוי שפיר מברכות עליה”.
המשמרת חיים מסביר לא רק את שיטת השולחן ערוך, אלא זו שיטה של הרבה פוסקים שנצמדים לסברת השולחן ערוך, והעולה מכל הנאמר שנשים שלומדות הלכות מקיימות מצוות תלמוד תורה, אך יש לסייג את הדברים – אם אישה תלמד חלק כלשהוא בתורה שהוא לא הלכה היא לא תקיים מצוות תלמוד תורה.
אישה שעובדת בתור פועלת ייצור במפעל מזון לא יכולה לעשן בתוך המפעל מכוון שצריך לשמור על היגיינה. אבל מה היא תעשה בהפסקה?, אם היא תלך לעשן אז מכוון שהיא חייבת בלימוד הלכה – היא תעבור על איסור של ביטול תורה, מכוון שיש מצווה מהתורה ללמוד תורה (וכפי שהוסבר לפי שיטת המשמרת חיים נשים מחויבות מהתורה ללמוד הלכות). אם לעומת זאת היא תלמד הלכות היא תקיים מצוות תלמוד תורה.
ונניח שיבואו פוסקים ויצליחו להפיל את כל הבניין ההלכתי שבניתי כאן, יש לזכור שגם אם נשים לא מקיימות מצוות תלמוד תורה על ידי לימוד הלכות וגם אם הן לא עוברות איסור אם הן מתבטלות מזה. בכל אופן לכל הדעות הן צריכות ללמוד הלכות בלי קשר לשאלה אם יש בזה מצוות תלמוד תורה או לא, ואם ניתן לאסוף יהלומים – למה לבזבז את הזמן על שטויות.

 

 

 

מודעות פרסומת

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

w

מתחבר ל-%s