אורגני

מצוות התלויות בארץ,בריאות, הלכה, איכות הסביבה, טבע, תכלת

מזון מהונדס לסעודת שבת

השארת תגובה

בהנדסה גנטית מבודדים גן של אורגניזם שממנו רוצים לקחת תכונה מסוימת, משכפלים את אותו הגן הזר, ומעבירים אותו לתוך המבנה הגנטי של אורגניזם אחר. כאשר מדברים על הנדסה גנטית בצמחים המטרה היא לייצר זרע של צמח שקיבל תכונה של אורגניזם זר, סוג של כלאים מודרני. המקור של הגן הזר יכול להיות מחיידקים, צמחים או בעלי חיים.

האם מזון מהונדס גנטית כשר?
כאשר לוקחים גן מעקרב ומכניסים לתוך קנולה – האם הצמח המהונדס שנוצר אכן נשאר כשר?. הרב חזקיהו יוסף כהן (הנדסה גנטית בצמחים ובעלי חיים, מכון פוע"ה) הכריע שבכזה מצב הצמח המהונדס אינו כשר. הרב סרבינסקי יצחק יוסף (חסיד חב"ד) הורה לשומעי לקחו לאכול רק תפוחי אדמה אורגניים (מוצרים אורגניים נקיים מחשש הנדסה גנטית), מכוון שבחלק מתפוחי האדמה המהונדסים שמים גנים ממקור לא כשר (חזיר, עכביש). יש לבחון האם הלכתית הגן הזר בכלל נפסל מאכילת כלב מכוון שמה שחשוב בגן זה הקוד שהוא מכיל ולא הטעם. ואפילו אם נאמר שהגן הזר נפסל מאכילת כלב, הרי שהגן הזר בסופו של דבר נהפך לטעים – ואז לפי חלק מהדעות יש לו דין של רכיב שאינו פסול מאכילת כלב.

שיטת הרב הרצל ישעיהו (רב העיר נצרת עלית)
הרב הרצל : "אינני רואה שיש בכוחנו לאסור או להורות לציבור להחמיר במזון מהונדס, יחד עם זאת מי שרוצה להחמיר על עצמו רשאי לעשות זאת ויש לו על מה שיתבסס".

שיטת הרב ישראל ויצמן לגבי סעודת שבת
הרב ויצמן : "מי שמטעמים של שמירה על צביון הבריאה או חששות בריאות (שלעניות דעתי אין צורך הלכתי לחשוש יותר מדעת הרשויות המוסמכות) רוצה להימנע מלאכול מזון מהונדס, ואכילתן מפריעה לו יש לומר שימנע על כל פנים בשבת ממזון מהונדס הנוגד את השקפת עולמו"

 

כתיבת תגובה